Vuonna 2007 Euroviisut voitti serbialainen Marija Šerifović kappaleellaan Molitva (“Rukous”). Serbia kilpaili ensimmäistä kertaa viisuissa itsenäisenä valtiona. Monet ovatkin tulkinneet balladin olevan rukous uudelle valtiolle. Se ei ole kuitenkaan jäänyt Euroviisuhistoriaan samalla tavalla kuin samana vuonna toiseksi sijoittunut Ukraina. Andri Myhailovytš Danylko, taiteilijanimeltään Verka Serdjutška, edusti maataan kappaleellaan Dancing Lasha Tumbai. Esitys on jäänyt monen viisufanin mieleen villistä teknohaitarista ja diskopalloestetiikasta, ja se toistuu usein viisutoisinnoissa.
Verka Serdjutška esiintyi välishow’ssa tämän vuoden Euroviisufinaalissa, joka järjesttiin Liverpoolissa. Suomea edusti Jere Pöyhönen, taiteilijanimeltään Käärijä, kappaleellaan Cha Cha Cha. Kappale sai viisuhistorian toiseksi suurimman pistemäärän yleisöäänissä. Moni Käärijä-fani koki kuitenkin pettymyksen, kun Ruotsin Loreen voitti kisan tuomariäänien varassa. Cha Cha Cha antoi Suomelle sen toiseksi parhaan sijoituksen Euroviisuissa. Ensimmäisenä on toki legendaarinen Lordi, joka voitti vuoden 2006 Euroviisut kappaleellaan Hard Rock Hallelujah. Vaikka Käärijä ei voittanutkaan kisaa, hän voitti Euroopan suosion. Samaa ei voi sanoa Loreenista. Vaikka kappale Tattoo tulikin toiseksi yleisöäänissä, Loreenin toinen voitto on jakanut viisuyleisön mielipiteitä. Jopa voiton hetkellä yleisö huusi Käärijää. Lisäksi Cha Cha Cha oli sunnuntaina Spotifyn maailmanlistan seitsemäs ja Tattoo vasta 69:s.
Voiko Käärijää verrata Verka Serdjutškaan? Esityksissä on paljon samaa. Ne ovat energisiä ja suorastaan sekopäisiä. Lauluissa on toistuva kertosäe, joka kutsuu yleisön liittymään mukaan. Lisäksi kummassakin lavashow’ssa on mieleenpainuva ja helposti opittava koreografia. Käärijä on jo vaikuttanut viisukulttuuriin samalla tavalla kuin Verka Serdjutška. Loreenin Tattoo voi jäädä takasijalle kuten Marija Šerifovićin Molitva, mutta Cha Cha Cha muistetaan vielä pitkään.
In English:
In 2007, Serbian Marija Šerifović won the Eurovision Song Contest with her song Molitva (“Prayer”). Serbia took part in the contest for the first time as an independent nation. Many have understood the ballad to be a prayer for the new country. However, the song was not as impactful in Eurovision history as the runner-up, Ukraine. Andriy Mykhailovych Danylko, better known by the drag persona Verka Serduchka, represented her country with the song Dancing Lasha Tumbai. The performance has been embedded in the memory of many Eurovision fans because of its wild techno accordion and disco ball aesthetic, and it is often seen in recaps of the previous years.
Verka Serduchka performed in the Flag Parade of this year’s Eurovision Grand Final, which took place in Liverpool. Finland was represented by Jere Pöyhönen, better known as the artist Käärijä, with the song Cha Cha Cha. The song got the second-most points from public votes in Eurovision history. Still, many Käärijä fans were disappointed when Sweden’s Loreen won the contest by jury votes. Cha Cha Cha gave Finland its second best placement in Eurovision. It came second only to the legendary Lordi who won in 2006 with the song Hard Rock Hallelujah. While Käärijä did not win the contest, he won the hearts of Europe. The same can’t be said about Loreen. Even when she won, the audience was shouting for Käärijä. Moreover, on Sunday, Cha Cha Cha ranked 7th in the Spotify global charts while Tattoo was only 69th.
Can Käärijä be compared to Verka Serduchka? The performances have many similarities. Both are energetic and wacky. The songs have a catchy chorus that invites the audience to join the party. In addition, both stage performances have memorable choreography that is easy to learn. Käärijä has already impacted Eurovision culture like Verka Serduchka. Loreen’s Tattoo may be left behind like Marija Šerifović’s Molitva, but Cha Cha Cha will be remembered.
Inkeri Ylivinkka 20KB