Kolmas poro olikin keravalainen – lue laskettelukurssilaisten Ruka-raportti!

14.3.

Lyseon lukion laskettelukurssilaisia kutsui maaliskuussa jälleen kerran Kuusamo. Rellulaisten retki Rukan talvisiin maisemiin oli kaikin puolin onnistunut. Loskaiselta Pyynikintorilta bussin kyytiin noustiin aamuvarhaisella, sillä ajomatka oli pitkä. Bussimatka kesti noin 11 tuntia, ja saavuimme perille illalla.

Majoituimme Oivangin nuorisokeskuksessa, joka tarjosi majoittujille mukavat puitteet vapaa-ajan virkistäytymiselle ja levolle. Ensimmäisenä päivänä meillä ei ollut varsinaista ohjattua toimintaa. Monet menivät kuitenkin saunomaan ja käymään avannossa. Avannossa moni kävi ensimmäistä kertaa ikinä. Jokunen lumienkelikin hankeen ilmestyi saunailtojen aikana.

15.3.

Keskiviikko oli ensimmäinen kokonainen päivä Rukalla. Heräsimme aikaisin syömään aamupalan, minkä jälkeen lähdimme kohti Rukan rinteitä. Yhteistä ohjelmaa ei rinteillä ollut, vaan kurssilaiset saivat vapaasti lasketella koko päivän. Ensimmäisen laskettelupäivä oli monille rinteisiin tutustumista, mikä sujuikin mainiosti auringon paisteesta nauttiessa. Monet löysivät myös tiensä Rukakylään syömään ja ostamaan matkamuistoja.

Illalla saunan jälkeen saimme nauttia iltaohjelmasta ja iltapalasta Oivangin takkahuoneessa, ja pääsimme mm. pelaamaan rikkinäistä puhelinta ja tyynyrallia. Varsinaisen iltaohjelman jälkeen osa kurssilaisista jäi venyttelemään porukalla. Oivankiin saapui meidän lisäksemme toinen lukiolaisryhmä Keravalta. Vaikka emme saaneet olla heidän kanssaan erityisemmin tekemisisissä, oli toisen koulun oppilaiden paikalla olo mielenkiintoista.

16.3.

Torstaina aamupalan jälkeen ei suunnattukaan rinteille, vaan yhteiselle lumikenkäretkelle. Oivangin työntekijä toimi ohjaajanamme, kun taivalsimme hankia pitkin. Lumikenkäily vei Valtavaaran huipulle, josta näki Venäjälle saakka. Huipulla saimme nauttia nuotiolla grillatuista makkaroista ennen matkaa takaisin alas. Lumikenkäretken jälkeen pääsimme vielä muutamaksi tunniksi laskemaan rinteisiin. Rinteistä rellulaisia miellytti eniten niin kutsuttu “pororinne”, jonka varrelle oli eksynyt kaksi karvaisempaa kaveria. Eräs rellulainen luuli tehneensä porohavainnon myös Oivangin pihassa, mutta kolmas poro paljastuikin keravalaiseksi.

Rellulaisten palattua rinteiltä oli toisen iltaohjelman vuoro. Tässä iltavuorossa oli enemmän liikunnallisia leikkejä ja pääsimme pelaamaan esimerkiksi Kivi-sakset-paperi -leikkiä Rellu-versiona. Iltaohjelman jälkeen oli viimeistä kertaa aika saunoa ja käydä avannossa. Jännitystä iltaan toi saunavuorosekaannus, jonka seurauksena osa kurssilaisista joutui keravalaisen opettajan sättimäksi. Tämän tapauksen johdosta opettaja saikin nopeasti lempinimen ”ragemummo.” Suuremmalta draamalta kuitenkin vältyttiin ja kokemuksesta muodostui hauska muisto.

Kun varsinaiset ohjelmat saatiin olivat ohi ja alkoi vapaa-aika, opiskelijat jakaantuivat kahtia. Osa jäi vapaa-aika tilaan ja toiset menivät kodalle viettämään viimeistä iltaa Oivangissa. Kotaporukka palasi kuitenkin myöhemmin vapaa-aikatilaan tanssimaan musiikin tahtiin. Ilta jatkui osalla myöhäänkin, kun mukaan illanviettoon liittyivät myös keravalaisia. Lopulta kaikki kuitenkin pääsivät nukkumaan vielä viimeistä yötä kerätäkseen voimia viimeiselle laskupäivälle.

17.3.

Perjantaina pienen siivouksen jälkeen suuntasimme vielä viimeisen kerran bussilla kohti rinteitä. Pelkkä laskeminen alkoi jo kolmantena päivänä hieman kyllästyttää, ja aikaa vietettiinkin esimerkiksi renkailla laskettavassa tubing-rinteessä.

Paluumatka sujui leppoisasti laulaen ja musiikin sävyttämänä. Samalla saatiin myös tehtyä muutama kouluhomma ja pelattua erilaisia pelejä. Pyynikintorille saavuttiin yllättäen aivan aikataulussa kahdelta yöllä, jossa väsyneiden mutta iloisten laskettelijoiden läheiset olivatkin jo odottamassa.

Kaiken kaikkiaan matkalle mahtui kaikenlaisia seikkailuja. Laskettelun ohella kurssilaiset saivat saunoa, syödä hyvin ja kokeilla avantouintia.