Ruka-kurssin antia: laskettelua, avantouintia ja Dumle-tikkareita

Taas oli vuosittaisen liikunnan 10-kurssin aika. Alun perin kurssi oli ajoitettu koronaviruksen pahimman aallon ajalle, joten sitä siirrettiin myöhempään keväälle. Koska reissuun lähdettiin vasta huhtikuussa, oli Lapissa loistavat aurinkoiset laskettelukelit.

Tiistaina 13.4. eli ensimmäisenä matkapäivänä:

Matka alkoi Pyynikintorilta klo 7.30. Aamu oli aurinkoinen ja tunnelma huoleton, koska koeviikko oli takana ja melkein viikon kestävä seikkailu edessä. Matkasimme kymmenen tuntia Rukalle kahden pysähdyksen taktiikalla. Noin kuuden aikaan saavuimme majapaikkaamme Oivankiin, Kuusamoon. Heti perille päästyämme menimme syömään päivällistä. Ruoka oli ihan ok, antaisin arvosanaksi 2/5.

Päivällisen jälkeen oli iltaohjelmaa pihalla, ja illalla oli mahdollisuus mennä vielä saunomaan Oivangin loistokkaisiin saunatiloihin. Saunomisen yhteydessä oli aina mahdollisuus käydä avannossa, ja sinne menikin innokkaasti moni. Lomakeskuksessa oli oikein mukava yöpyä, sillä siellä oli turvallinen tunnelma.

Keskiviikko 14.4.:

Aamupala klo 7.45, eväiden pakkaus ja Rukalle lähtö klo 9.00. Rinteessä oli hiljaista ja sää oli parempi kuin oli ennustettu. Ensimmäiselle laskupäivälle oli luvattu pilvistä säätä, mutta aurinko kuitenkin paistoi rinteissä, ja laskettelu oli tämän takia entistä mielekkäämpää. Rinteillä sai lasketella vapaasti, mutta päivän loppupuolelle oli järjestetty yhteislaskuja ja yleinen kokoontuminen.

Tämän jälkeen oli vielä muutamia tunteja ennen kuin bussi lähti takaisin Oivankiin. Illat rakentuivat yleensä saman kaavan mukaan. Ensin ruokailu, sitten saunomismahdollisuus ja myöhemmin iltaohjelma ja iltapala. Keskiviikkona Oivangin pelihuone oli varattu Rellun käyttöön.

Torstai 15.4.:

Viimeisenä kokonaisena laskettelupäivänä rinteet olivat taas hyvässä kunnossa ja sää mitä mainion. Torstai iltapäivänä pidettiin kiinalainen rinnekisa, johon koko ryhmä osallistui. Kisassa piti mahdollisimman nopeasti siirtyä paikasta A paikkaan B ja samalla kerätä Dumle-tikkareita, joita kurssille lähtenyt IB-opiskelijoista koostunut suunnitteluryhmä oli ripotellut rinteiden laidoille.

Aurinkoisen laskettelupäivän jälkeen lähdimme bussilla takaisin Oivankiin. Torstain iltaohjelma pidettiin liikuntasalissa, ja iltaohjelmaryhmän jäsenet olivat keksineet reissulaisille ohjelmaa.

Perjantai 16.4.:

Perjantai oli viimeinen laskupäivä ja lyhyempi kuin aikaisemmat, koska samana päivänä oli suunniteltu lähtö takaisin Tampereelle. Aamupalan jälkeen ohjelmassa oli huoneiden siivous ja tyhjennys sekä tavaroiden pakkaaminen. Tämän jälkeen viimeinen laskettelupäivä sai alkaa ja bussi lähti kohti Rukan rinteitä kello 9.30. Laskettelimme muutaman tunnin ja pidimme vielä viimeisen yhteisen loppulaskun.

Keskiviikkona ja torstaina laskettelupäivät olivat päättyneet viideltä, mutta perjantaina poistuimme kahden aikoihin. Söimme ja pakkasimme sen jälkeen tavarat bussiin. Noin viiden aikaan iltapäivällä bussimme lähti kohti Tamperetta. Reilun 9 tunnin ajomatkan jälkeen noin kello 2.30 olimme takaisin Pyynikintorilla.