Safiya Nygaard ja viihdyttävä turhuus

Huvin vuoksi lienee paras sanayhdistelmä kuvaamaan yhdysvaltalaisen YouTube-kasvo Safiya Nygaardin kanavaa. Periaatteessa videot aiheineen sopivat perinteiseen lifestyle-kategoriaan, sillä monet niistä käsittelevät muiden muassa pukeutumista, kosmetiikkaa ja matkustamista. Nygaardin ote aiheisiin on kuitenkin kaikkea muuta kuin perinteinen tai arkinen – todellisuudessa videoita tuntuu huumorin ohella yhdistävän vain tietynlainen yllätyksellisyys.

Kovin moni YouTubea selaava tuskin etsii videoita juusto-aiheisista teemapuistoista, 2,5-metrisistä farkuista tai huulipunakakuista. Huomattavasti useampi on näidenkin videoiden äärelle kuitenkin päätynyt – Safiya Nygaardin kanavalla kyseisten kolmen videon näyttökertojen keskiarvo on 7,5 miljoonaa. Kanavan katsotuin video on vuodelta 2018. Siinä Nygaard ostaa ja sulattaa yhteen kaikki huulipunat kosmetiikkaketju Sephoran myymälästä. Näyttökertoja videolla on lähes 27 miljoonaa.

Safiyan kanavan löydettyäni yllätyin positiivisesti – nautin sen sisällöstä huomattavasti, vaikka videot edustivatkin viihdetyyppiä, jota olin tottunut katsomaan hieman vinoon. Hääpuvut tai huulipunat, saati sitten verkkokauppa Amazonista ostetut hierontalaitteet ja jalkakylvyt, eivät itsessään kiinnosta minua lainkaan. Silti vietin merkittävän osan joululomastani katsomalla 30-minuutin videoita kyseisistä aiheista. Olin ollut väärässä – aiheidensa puolesta täysin irrelevantit ja omiin kiinnostuksenkohteisiini kuulumattomat videot osoittautuivatkin viihdyttäväksi ja hyväntuuliseksi ajanvietteeksi. Safiyan videoiden myötä oivalsin aivot narikkaan -tyylisen viihteen rentouttavan ja mielialaa kohottavan vaikutuksen.

Safiyan ja tämän poikaystävän Tylerin välitön suhde ja viihdyttävä dialogi luovat Nygaardin videoihin lämmintä tunnelmaa. Huumorilla maustettu, yleinen ja alituinen positiivisuus lieneekin avain kanavan suureen suosioon. Runsasta kahdeksaa ja puolta miljoonaa tilaajaa voinee jo luonnehtia suureksi suosioksi – ylittäähän määrä Suomen väkiluvun mennen tullen.

Mitä videoiden laatuun tulee, on kritisoitavaa vaikea löytää. Suunnitteluun ja toteutukseen on nähty vaivaa, eikä se jää epäselväksi. Syvällinen perehtyminen kulloiseenkin aiheeseen luo sisältöön lisäarvoa.

Kenties ainoa seikka, joka minua Safiyan kanavassa häiritsee, liittyy sen arvomaailmaan. Nygaardin videot perustuvat pitkälti erilaisten ja odottamattomien asioiden testailuun. Kaikessa viihdyttävyydessäänkin ne sisältävät huomattavan määrän turhahkoa kuluttamista, joka ei loista ympäristöystävällisyydellään. Muiden muassa pilkkahinnoin Wish-sovelluksesta ostettujen vaatteiden sekä muiden tuotteiden esittely videoilla tuntuu eettisesti kyseenalaiselta, vaikka näiden videoiden katsomisesta, ihme kyllä, nautinkin.

Kaoottisia Nygaardin videot eivät kuitenkaan ole – päinvastoin. Kaikki, videoiden rakenteesta kulloisenkin projektin toteutukseen, on suunniteltu perusteellisesti. Järjestelmällisyys rauhoittaa katselukokemuksen – hämmentävimmätkään kokeilut, kuten kanavalle tunnusomaiset videot erilaisten tuotteiden, muiden muassa kynttilöiden ja luomivärien, sekoittamisesta ovat ennemmin rentouttavaa kuin sekavaa ja stressaavaa katsottavaa. Myös ostoksia tehdessä pitäydytään alkuperäisessä suunnitelmassa eikä harhauduta heräteostoksille.

Safiya Nygaardin kanava tarjoaa viihdyttävää sisältöä rennolla otteella. Videoiden seurassa saattaa hetkittäin viihtyä turhankin hyvin, joten Nygaardin hidas julkaisutahti, video kahdessa viikossa, saattaa olla tilaajien omaksi parhaaksi. Katsottavaahan ei YouTubessa riitä – vai hetkinen?

Teksti: Saana Strömberg

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *