Retkeilykurssi Repoveden kansallispuistoon onnistui hienosti

Valmistelu

Retkeilykurssin suunnittelu sekä valmistelut alkoivat hyvissä ajoin jo koulussa monta viikkoa ennen itse h-hetkeä. Tapaamisissa opettaja Kari Kokkonen kertoi erilaisia vinkkejä sekä ohjeita metsässä liikkumiseen, syömiseen sekä nukkumiseen. Opimme tapaamisissa monia tärkeitä taitoja kuten Trangian käyttöä, suunnistamista ja kompassin käyttöä. Kaikkien piti hankkia myös ennen retkeä tarvittavat välineet makuupusseista ruokiin. Saimme Karilta myös pakkauslistat tarvittavia retkivälineitä ja -ruokia varten.

1. päivä

Bussimme starttasi kohti Kouvolaa ja Repovettä keskiviikkona 8.5. klo 9.00 Pyynikintorilta koulumme vierestä. Bussissa tunnelma oli innostunut ja odottava. Melkein neljän tunnin matka taittui yllättävän nopeasti yhden pysähdyksen taktiikalla. Pian olimmekin jo Kirjokiven kartanolla jättämässä saunaa varten vaihtovaatteita. Sieltä jatkoimme matkaa Repoveden kansallispuistoon.

Metsään saavuttuamme innostunut retkiryhmä lähti rinkat selässä kävelemään kohti ensimmäistä leirintäpaikkaa. Alussa oli hiukan totuttelua painavaan rinkkaan sekä polulla kävelemiseen. Tämän vuoksi pidimme alussa tiheämmin taukoja. Matka taittui mukavasti aurinkoisessa säässä, valitettavasti suunniteltu yöpymispaikka, Lojukoski oli täynnä, joten jouduimme jatkamaan matkaa seuraavalle leripaikalle. Leiripaikalla teimme yhdessä ruokaa sekä leikimme nuotion äärellä erilaisia leikkejä. Väsyneenä pitkästä päivästä siirryimme iltatoimien kautta nukkumaan.

2. päivä

Heräsimme virkeinä aurinkoiseen aamuun hyvin nukutun yön jälkeen. Aamupalan syömisen ja telttojen pakkauksen jälkeen lähdimme kohti uusia seikkailuja. Päivä oli hyvin lämmin sekä aurinkoinen. Ruokatauolle pysähdyimme kuuluisan Olhavanvuoren kupeseen. Energia tankkauksen jälkeen kiipesimme ihailemaan maisemia yhden suomen kuuluisimman kiipeilypaikan huipulle. Olhavalta matkamme jatkui kohti seuraavaa yöpymispaikkaa, joka saavutettiinkin yllättävän nopeasti.

Leiriydyttyämme toiselle leiripaikalle peseydyimme Kuutinlahden raikkaassa vedessä ja nautimme päivällisen leirissä. Iltapäivällä ohjelmassa oli kanootteihin tutustumista ja melonta tekniikan reenausta. Auringonlaskua päästiin ihailemaan Mustalamminvuoren näkötornista. Auringon laskettua vietimme aikaa nuotion ääressä pelaillen mafioosoa ja kisaillen tietovisassa, jossa muun muassa opittiin, kuinka suuri on puolen hehtaarin metsä (ei ole 50x50m).

3. päivä

Viimeisenä päivänä hyppäsimme kanootteihin heti aamupuurojen jälkeen. Viimeisen päivän melontavaellus oli kohdallaan, sillä kaikkien jalat olivat varmasti jo tarpeeksi rasittuneet kahden päivän kävelyn jälkeen.  Kelikin oli juuri sopiva melontaosuudella, sade piti huolen, että kenellekkään ei tullut liian kuuma.  Tauoilla muun muassa kanitettiin menemään.

Loppumatkasta aurinkokin alkoi kurkkimaan pilvien takaa ja loppukirin saimme jo meloa mukavassa auringon paisteessa. Rantaan päästyämme oli aika saunomiselle. Saunaan oli varattu tytöille puoli tuntia aikaa sekä pojille puoli tuntia aikaa ja aikataulussa pysyttiin vallan mainiosti.  Saunan jälkeen bussi päräytti meidät takaisin Tampereelle.

Reissu oli kaikin puolin hyvin onnistunut ja siitä saamme kiittää Karia sekä tietysti kaikkia mukana olleita.