Hay Day -peli tarjoaa lokoisaa maatilapuuhastelua kaikille vauvasta vaariin

Hay Day on suomalaisen Supercell-yhtiön vuonna 2012 julkaisema maatilan hoitoon keskittyvä simulaatiomobiilipeli. Hay Dayn perusideana on luoda maatila ja hoitaa tätä parhaansa mukaan sekä tehdä erilaisia hankintoja omalle tilalleen. Hay Dayssa on mahdollista hankkia liuta erilaisia kotieläimiä aaseista kissanpentuihin, joita voidaan hyödyntää erilaisten hyödykkeiden muodossa. Perinteisempää viljelyä ja hedelmien kasvatustakin on mahdollista harrastaa. Peli itsessään perustuu fiktioon, tosin joillakin perusfaktoilla höystettynä.

Pelissä edetään keräämällä tasopisteitä, eli niin kutsuttua XP:tä, joilla noustaan seuraaville tasoille. XP:tä pelaaja saa tekemällä tiettyjä toimintoja, kuten keräämällä kanoilta saadut kananmunat tai kuljettamalla maatilansa hyödykkeitä markkinoille. Tasopisteiden lisäksi pelissä ovat käytössä valuuttana raha ja timantit. Hay Dayn tyypillinen piirre on kuitenkin se, että toiminnot kestävät ajallisesti tietyn aikaa. Esimerkiksi hillojen ja mehujen valmistus kestää pelin alussa muutaman minuutin, mutta pelin edetessä valmistukseen vaadittava aika moninkertaistuu, jolloin niiden tuottaminen saattaa kestää tunteja. Myös esimerkiksi rahtilaivat täytyy lähettää tiettyyn aikaan saadakseen maksimaalisen määrän pisteitä.

Korkeammilla tasoilla avautuu erilaisia apuvälineitä, kuten juoksupoika sekä maatila-apulaiset, jotka mahdollistavat nopeamman etenemisen. Maatilan lisäksi pelaajalle avautuvat myöhemmin muun muassa kaupunki ja louhos, joiden avulla voi pelaaja saada lisätienestejä. Pisteiden kerääminen sekä pelin ajallinen ulottuvuus saavatkin pelaajan helposti koukkuun, ja pelin edetessä Hay Day alkaa tarjota pelaajalleen maksullisia vaihtoehtoja, joilla eteneminen nopeutuu. Peli on myös helposti saatavilla jokaisen omassa taskussa, jolloin kynnys ”ihan vain nopeasti” niittää viljat tai teurastaa porsaat kasvaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että pelibisnes on bisnestä siinä missä muutkin.

Eri valintoja ja yhteisöllisyyttä

Hay Day pyrkii pelinä ensisijaisesti viihdyttämään pelaajaansa. 2010-luvun mobiilipelille tyypillisesti se antaa pelaajalleen mahdollisuuden moniin eri valintoihin sekä yhteisölliseen pelaamiseen. Hay Day alkaa nimittäin yksinpelinä, mutta sen edetessä voi pelaaja liittyä naapurustoon, jonka jäsenille voi lahjoittaa tavaroita sekä kilpailla heitä vastaan. Supercellin kädenjälki näkyy muun muassa grafiikoissa, ja samankaltaisuuksia löytyy yhtiön muihin samaan aikaan julkaistuihin mobiilipeleihin, kuten Clash of Clansiin, jossa pelaaja saa niin ikään rakentaa oman kylänsä ja olla vuorovaikutuksessa muiden pelaajien kanssa. Kohderyhmä on ensisijaisesti lapset ja nuoret, joihin pelissä esiintyvät eläimet sekä leikkisä pelimaailma vetoavat, mutta se sopii kaikenikäisille maatilan hoidosta kiinnostuneille. 

Yksi pääsyistä Hay Dayn suosioon on varmasti se, että maatilan tapahtumat ovat täysin pelaajan omissa käsissä ja täten jokainen saa rakentaa oman tarinansa. Peli sijoittuu tyypilliselle maatilalle, jossa katseen vangitsevat värikkäät maalaisrakennukset, pellot sekä ympäriinsä käyskentelevät monenlaiset eläimet. Oman maatilansa pelaaja saa sommitella haluamaansa tapaan ja rakennustensa värin saa valita itse. Hay Day on toiminnoiltaan varsin yksinkertainen sekä helppokäyttöinen. Pelaajaa myös ohjataan ja autetaan alkuun, joten ei vie kauan aikaa päästä mukaan pelin henkeen.

Pieni pelillinen irtiotto 

Maatila näkyy pelissä jatkuvasti ylhäältä päin kuvattuna, jolloin on helppo pysyä ajan tasalla oman tilansa tapahtumista. Kuvakulma on siis aina kutakuinkin sama, mutta pelaaja voi toki lähentää ja loitontaa näkymää halutessaan. Kokonaisvaltaisen näkymän voi ajatella ikään kuin pelaaja olisi kaikkitietävä kertoja omassa tarinassaan. Rakennukset, eläimet ja muut objektit erottuvat maatilan taustasta selkeästi ja on helppo huomata kaikki tapahtuneet muutokset, vaikkei peliä pelaisikaan hetkeen. Pelin valikot aukeavat näytöllä vasemmalle sekä alareunaan, ja ne ovat pirteän keltaisia pelin teemaan sointuen. Hay Day muistuttaa pelaajaa pelin tapahtumista lähettämällä ilmoituksia puhelimen ilmoituspalkkiin, jolloin siitä tulee helposti osa jokapäiväistä elämää. Hay Dayn taustalla soi jatkuvasti rauhallinen country-tyylinen banjo- ja kitaramusiikki. Musiikin seasta on havaittavissa linnunlaulua, joka sopii pelin positiiviseen ja iloiseen yleisilmeeseen. Lisäksi pelaajan tehdessä jonkin toiminnon, kuuluu tilanteeseen sopiva ääniefekti. Näin peli tuntuu tietyllä tavalla aidommalta ja pelaaja tuntee, että hänen tekemisillään on merkitystä pelin kulun kannalta. 

Kokonaisuutena Hay Day on mukavaa ja koukuttavaa ajanvietettä, johon voi kätevästi uppoutua missä vain, milloin vain. Peli sopii erinomaisesti rentoutumiseen ja nykyajan kiireisestä elämäntavasta irrottautumiseen. Välillä jokaisen kannattaakin ottaa pieni irtiotto, mutta muistaa samalla, ettei pelaamista saa päästää niskan päälle hallitsemaan koko elämää.

 

Teksti: Miko Salminen 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *