Lukio digitalisoituu − tietotekniikkataitojen pitäisi olla hallussa jo ennen lukiota

Matematiikan opettajan Mika Saukkosaaren mielestä digitalisoituminen asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan sen mukaan, kuinka näppäriä he ovat sormistaan ja kuinka paljon he ovat tottuneet käyttämään tietokoneita.

Koulutus on siirtymässä kovaa vauhtia digitaalisemmaksi. Erityisesti lukioissa opiskelu on siirtynyt sähköiseen muotoon nopeasti lyhyessä ajassa. Myös muilla koulutusasteilla ollaan koko ajan ottamassa käyttöön enemmän sähköisiä oppimisympäristöjä sekä laitteita.

Ylioppilaskirjoitukset siirtyvät sähköisiksi vaiheittain. Ensimmäiset aineet muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2016. Viimeisimpänä sähköistyy matematiikka keväällä 2019. 

Tampereen lyseon lukion matematiikan opettaja Mika Saukkosaari kertoo, että ennen opiskelijat oppivat kahden ja puolen vuoden aikana toimimaan yhden laskimen kanssa kohtuullisen hyvin. Nyt pitäisi osata käyttää ainakin kolmea keskenään erilaista järjestelmää.

”Mutta tämähän ei ole mikään matikan opettajien varsinainen unelma ollut, vaan Jyrki Kataisen unelma, silloin kun hän oli pääministeri”, Saukkosaari toteaa.

 

Perinteinen vai digitaalinen?

Lukioissa sähköisten oppimateriaalien käyttö yleistyy koko ajan. Digitalisoituminen jakaa mielipiteitä niin oppilaiden kuin opettajienkin keskuudessa.  

”Digitalisoituminen on hyvä asia, sillä töissäkin käytetään yhä enemmän tietokoneita”, kertoo Rellun ensimmäisen vuoden opiskelija Minttu Törnblom.

”Sähköiset kirjat mahdollistavat sen, että kaikki löytyy yhdestä paikasta”, huomauttaa Rellussa tänä syksynä aloittanut Sofia Niemensivu.

Digitalisoituminen tekee pitkien tekstien kirjoittamisesta helpompaa. Tietokoneella kirjoittaminen kuitenkin heikentää nuorten käsin kirjoitustaitoa. Lisäksi netti ei aina toimi ja koneisiin voi tulla vikoja. Aika harva nuori osaa käyttää tietokonetta tarpeeksi hyvin ennen lukioon tuloa, joten opettelu vie aikaa.

”Nuoret viettävät muutenkin tosi paljon aikaa ruudun ääressä ja se ei ole hyväksi”, Niemensivu huomauttaa.

”Jos saisin valita perinteisen ja sähköisen kirjan väliltä, valitsisin perinteisen, sillä esimerkiksi kokeisiin on helpompi lukea paperisesta kirjasta kuin tietokoneen näytöltä”, kertoo Törnblom.

Myös Niemensivu sanoo pitävänsä enemmän paperisista kuin sähköisistä kirjoista. 

Rellun äidinkielen opettaja Tomi Nordlund kertoo digitalisoitumisen tuoneen lisää mahdollisuuksia opettamiseen. Hän sanoo kuitenkin pitävänsä enemmän paperisten esseiden tarkistamisesta, sillä silmät väsyvät ruutua tuijottaessa.

Lähteet: https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/aikataulu.pdf

Teksti ja kuvat: Noora Kanto 

 

KOMMENTTI

Digitalisoituminen lisää haasteita 

Tietokoneen näytön tuijottelu pitkäaikaisesti ei ole hyväksi. Digitalisoitumisen myötä opiskelijoiden on pakko tehdä töitä ruudun ääressä, ja tämä rasittaa silmiä. Monilla voi esiintyä myös päänsärkyä. 

Tietokoneella pystyy tehdä paljon asioita nopeammin ja helpommin kuin kynällä ja paperilla. Tekstiä on helpompi muokata, eikä paperiin jää yhtään sotkuja. Lisäksi tietokoneen käyttö tuo opiskeluun paljon uusia mahdollisuuksia. Aina ei tarvitse vain lukea kappaletta ja tehdä tehtäviä, vaan asioita voidaan käydä myös kirjan ulkopuolelta. 

Peruskoulusta siirtyminen lukioon tuo nuorille paljon haasteita, ja lukion digitalisoituminen voi viedä lisää voimia opiskelijoilta. Jo peruskoulussa kannattaisi opetella ja käyttää samoja ohjelmia kuin lukiossa, jolloin opiskelu lähtisi helpommin käyntiin ja digitalisoitumisesta saisi kaiken hyödyn irti.

Noora Kanto


				
			

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *